The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Portrait of Henrik Wenander. Photo.

Henrik Wenander

Dean

Portrait of Henrik Wenander. Photo.

Kommentar. Regeringsformen och de statliga lärosätena

Author

  • Henrik Wenander

Summary, in Swedish

Shirin Ahlbäck Öberg belyser i sin artikel i detta nummer av Statsvetenskaplig tidskrift några viktiga aspekter av hur lärosätenas konstitutionella ställning har utvecklats fram till 1974 års regeringsform och därefter. I ett större perspektiv visar hennes bidrag också på några allmänna drag i regeringsformens tillkomst och betydelse för den offentliga verksamheten. I denna kommentar ger jag några reflektioner mot bakgrund av artikeln i ett konstitutionellt rättsligt perspektiv. I likhet med Ahlbäck Öberg fokuserar jag på de lärosäten (unviversitet och högskolor) som har staten som huvudman, se bilagan till högskoleförordningen (1993:100). Jag kommer alltså på samma sätt som hon att koncentrera mig på de statliga lärosätena och inte gå in på de fåtaliga lärosäten som är organiserade i privaträttslig form.Kommentaren utgår först från några allmänna drag i regeringsformens uppbyggnad och inriktning när det gäller den offentliga verksamheten som också Ahlbäck Öbergs bidrag berör. I det följande uppmärksammar jag på detta sätt ambitionen att regeringsformen angavs beskriva det som redan gällde och tillämpades (kodifiering) och att en bärande idé är en tydlig åtskillnad mel-lan offentlig och privat verksamhet. Därefter gör jag några iakttagelser om de statliga lärosätenas rättsliga ställning som förvaltningsmyndigheter i dagens svenska konstitutionella system samt om möjligheter för framtiden. Fokus ligger på den institutionella autonomin, medan jag inte går närmare in på den individuella akademiska friheten.

Department/s

  • Department of Law
  • LU Profile Area: Human rights

Publishing year

2024

Language

Swedish

Pages

571-576

Publication/Series

Statsvetenskaplig tidskrift

Volume

126

Issue

3

Document type

Journal article

Publisher

Fahlbeckska stiftelsen

Topic

  • Law

Keywords

  • Konstitutionell rätt
  • Statsrätt
  • Högre utbildning
  • Akademisk frihet
  • Högskoleautonomi
  • Constitutional law

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0039-0747